By_GarzaN Admin
Mesaj Sayısı : 303 Yaş : 30 Nerden : Bilgisayardan:) İş/Hobiler : Herşey Lakap : By_GarzaN Kayıt tarihi : 03/02/08
Kişisel Bilgiler Level: (1000000000000/1000000000000) Kendinizi Belirten Bir Yazı: Aydınlık Gençlik Grubu Tuttugun Takım: Galatasaray
| Konu: ORTAÖĞRETİME GEÇİŞTE YENİ MODEL C.tesi Mart 08, 2008 8:38 pm | |
| ORTAÖĞRETİME GEÇİŞTE YENİ MODEL
Milli Eğitim Bakanımız Sayın Hüseyin Çelik' in yaptığı açıklamalarla beraber 2009 yılından itibaren OKS dediğimiz 8. sınıf öğrencilerinin girdiği Ortaöğretim Kurumları Seçme ve Yerleştirme Sınavı kaldırılacaktır. Ancak Türkiye' nin eğitim şartları göz önünde bulundurulduğunda, seçkinci bir eğitim anlayışı neticesinde farklı bir Ortaöğretime geçiş modeli ortaya konmuştur. Avantajları ve tez avantajlarının düşünülmesi gereken bir model olduğu açıktır. Aşağıda da belirttiğimiz gibi ortaöğretime geçiş modeli doğrultusunda 6. , 7. ve 8. sınıfın sonunda olmak üzere öğrenci her sene sonunda o yılın müfredatı doğrultusunda Seviye Belirleme Sınavı (SBS) yapılacaktır. Şimdi modelin uygulanış biçimi, ilkeleri, modelin ana çerçevesi, yerleştirme biçimi ve milli eğitim bakanlığının yeni modelden beklentilerinin neler olduğunu görelim.
ORTAÖĞRETİME GEÇİŞ MODELİ UYGULAMA PLANI
Ortaöğretime geçiş modelinin tam olarak uygulanması 2008-2009 öğretim yılında gerçekleşecektir. Bu yıldan itibaren tam olarak uygulamaya geçilecek yıla kadarki geçiş süreci aşağıdaki şekilde gerçekleşecektir.
1. 2006-2007 öğretim yılı sonunda OKS uygulanacaktır. OKS puanlarına ilköğretim diploma notu ortalama % 7 dolayında etki edecektir. Bu yıl (2006-2007) 6. sınıflar için seviye belirleme sınavı uygulanmayacaktır. Bu öğrencilerin ortaöğretime geçişlerinde 7. ve 8. sınıf seviye tespit sınav puanları dikkate alınacaktır.
2. 2007-2008 öğretim yılı sonunda OKS uygulanacaktır. OKS puanlarına ilköğretim diploma notu (puanının) bir önceki uygulama doğrultusunda (% 7) dolayında etki etmesi sağlanacaktır. 2007-2008 öğretim yılının sonunda ayrıca 6. ve 7. sınıflar yeni modelde öngörülen seviye belirleme sınavına tabi tutulacaktır.
3. 2008-2009 öğretim yılında 6, 7 ve 8. sınıfların sonunda seviye belirleme sınavları uygulanacaktır. Bu şekilde öğrencilerin ortaöğretim kurumlarına yerleştirilmeleri tamamen yeni model çerçevesinde gerçekleştirilecektir UYGULAMA İLKELERİ
İlköğretimden ortaöğretime geçişte uygulanacak puan (OYP / Ortaöğretime Yerleştirme Puanı) aşağıdaki esaslara göre belirlenecektir:
1. 6, 7 ve 8. Sınıfların sonunda seviye belirleme sınavları/seviye gelişim sınavları SBS yapılacak. Merkezî sistemle yapılacak olan bu sınavlardaki soru içeriğinin müfredat odaklı olması, okulda sunulan eğitim ve öğretime dayalı olarak hazırlanması esas alınacaktır.
2. 6, 7 ve 8. Sınıfların sonunda öğrencilerin derslerde gösterdikleri başarı puanlarına göre yılsonu başarı puanları (YBP) hesaplanacak. YBP belirlenirken, Türkçe ve yabancı dil derslerinin ağırlıklı katsayı değerlerinin daha fazla olması sağlanacaktır.
3. Yöneltme ve davranış puanı (YDP), 6, 7 ve 8. Sınıflarda öğrencinin sergilediği davranışlar ile yöneltme yönergesinin verileri dikkate alınarak yapılan değerlendirmelere göre belirlenecektir.
4. 6, 7 ve 8. Sınıflarda her bir öğrencinin SBS, YBP ve YDP sonuçlarının, yukarıda belirlenen oranlardaki etkisine dayalı olarak, her bir sınıf için OYP hesaplanacaktır. Her bir sınıf için elde edilen OYP' lerin bileşkesi alınarak ilköğretim sonunda elde edilecek olan ve ortaöğretim kurumlarına yerleştirmede esas alınacak G-OYP belirlenecektir.
ORTAÖĞRETİME GEÇİŞ MODELİ UYGULAMA PLANI
İlköğretimden ortaöğretime geçişte uygulanacak puan (OYP / Ortaöğretime Yerleştirme Puanı) aşağıdaki esaslara göre belirlenecektir:
1. 6, 7 ve 8. Sınıfların sonunda seviye belirleme sınavları/seviye gelişim sınavları SBS yapılacak. Merkezî sistemle yapılacak olan bu sınavlardaki soru içeriğinin müfredat odaklı olması, okulda sunulan eğitim ve öğretime dayalı olarak hazırlanması esas alınacaktır.
2. 6, 7 ve 8. Sınıfların sonunda öğrencilerin derslerde gösterdikleri başarı puanlarına göre yılsonu başarı puanları (YBP) hesaplanacak. YBP belirlenirken, Türkçe ve yabancı dil derslerinin ağırlıklı katsayı değerlerinin daha fazla olması sağlanacaktır.
3. Yöneltme ve davranış puanı (YDP), 6, 7 ve 8. Sınıflarda öğrencinin sergilediği davranışlar ile yöneltme yönergesinin verileri dikkate alınarak yapılan değerlendirmelere göre belirlenecektir.
4. 6, 7 ve 8. Sınıflarda her bir öğrencinin SBS, YBP ve YDP sonuçlarının, yukarıda belirlenen oranlardaki etkisine dayalı olarak, her bir sınıf için OYP hesaplanacaktır. Her bir sınıf için elde edilen OYP' lerin bileşkesi alınarak ilköğretim sonunda elde edilecek olan ve ortaöğretim kurumlarına yerleştirmede esas alınacak G-OYP belirlenecektir.
MODELİN ANA ÇERÇEVESİ
İLKÖĞRETİM
SEVİYE BELİRLEME SINAVI (SBS)
YILSONU BAŞARI PUANI (YBP)
YÖNELTME VE DAVRANIŞ PUANI (YDP)
SINIF DÜZEYİ 6. SINIF
%70
%25
%5
6. SINIF OYP 7. SINIF
%70
%25
%5
7. SINIF OYP 8. SINIF
%70
%25
%5
8. SINIF OYP TOPLAM
G-OYP*
* Modelde belirtilen yüzdelikler gelen öneriler paralelinde değerlendirilecektir.
SINAVLARIN ETKİ ORANLARI KADEMELENDİRİLMESİ
Yerleştirmede yüzde 70 oranında etki edecek SBS' lerin 6'ncı sınıfta yapılacak olanından alınan puanın yüzde 25, 7'nci sınıftaki sınav puanının yüzde 35, 8'nci sınıftaki sınav puanının ise yüzde 40'ı hesaplamaya katılacak. Sınavda İngilizce'den 10 yakın sorunun çıkabileceği kaydedildi.
KISALTMALAR VE TANIMLAR
SBS (SEVİYE BELİRLEME SINAVI): İlköğretimin 6, 7 ve 8. sınıfların sonunda MEB tarafından düzenlenen merkezi sınavlardır. Bu sınavların müfredat odaklı olması sağlanacaktır.
YBP (YILSONU BAŞARI PUANI): İlköğretimin 6, 7 ve 8. sınıflarda gösterilen ders başarısına dayalı olarak hesaplanan puandır.
YDP (YÖNELTME VE DAVRANIŞ PUANI): Öğrencinin 6, 7 ve 8. sınıflarda sergilediği davranışlarla ilgili olarak sınıf öğretmenler kurulunun yaptığı değerlendirmedir.
OYP (ORTAÖĞRETİME YERLEŞTİRME PUANI): Öğrencinin her sınıf seviyesinde SBS, YBP ve YDP sonuçlarının toplamından oluşan puandır.
G-OYP (GENEL ORTAÖĞRETİME YERLEŞTİRME PUANI): öğrencinin 6, 7 ve 8. sınıflardaki OYP' lerinin toplanması ile oluşan puandır.
YERLEŞTİRME
İlköğretim sonunda elde edilen (G-OYP) genel - ortaöğretime yerleştirme puanı'na dayalı olarak yerleştirme süreci aşağıdaki aşamalara göre gerçekleştirilecektir:
1. Her eğitim ve öğretim yılının sonunda her bir sınıf için elde edilen OYP' lerin toplanmasıyla bulunan G-OYP ilan edildikten sonra öğrenciler, okulların kontenjanlarına göre tercihlerini yapacaklar.
2. Millî eğitim bakanlığınca her yıl okulların kontenjanları tespit edilerek açıklanacaktır.
3. Bütün ortaöğretim kurumlarına, G-OYP sonuçlarına göre yerleştirme yapılacaktır. Ancak fen, Anadolu liseleri, sosyal bilimler ve öğretmen liseleri; öğrencilerin seviye belirleme sınavı (SBS) ve yılsonu başarı puanı (YBP) toplamının, genel ve özel alan bağlamında bakanlıkça belirlenen baraj düzeyini geçmiş olmaları şartıyla tercih edilebilecektir.
4. Öğrenciler, almış oldukları genel - ortaöğretime yerleştirme puanlarına (G-OYP) ve yapmış oldukları tercihlere göre millî eğitim bakanlığı tarafından merkezi sistemle yerleştirilecektir.
5. Özel yetenek gerektiren liselere ( spor ve güzel sanatlar liseleri) öğrenci alımı mevcut sistemdeki şekliyle devam edecektir.
6. Yeni sistemde yöneltme puanı kullanılmaktadır, özellikle mesleki teknik eğitime öğrenci yerleştirmede yöneltme puanı mesleki yöneltme puanı olarak, genel liselere yerleştirmede genel yöneltme puanı kullanılacaktır.
YENİ MODELDEN BEKLENTİLER İlköğretim programlarının öğretilmesi ön plana çıkacak, böylece öğrencilerin muhakeme ve yorum yapma yetenekleri gelişecektir. Öğrencilerin bireysel gelişimleri, yetenekleri, ilgi alanları, farklılıkları, bilgi ve becerileri tam olarak ölçülmüş olacaktır. Öğrencilerin ilköğretim süresince gerçekleştirmiş oldukları davranışlar ile yöneltme yönergesi çerçevesinde belirlenen yetenek ve ilgileri ortaöğretime geçişte değerlendirilmiş olacaktır. Eğitim sistemi, tek oturumda yapılan ve bir sınav olan OKS' ye odaklı olmaktan kurtulacaktır. Genel liselerin eğitim kaliteleri artırılmış olacaktır. Sınavların zamana yayılması ile bir sınavın sebep olacağı puan kaybının telafisi mümkün olduğundan, öğrencilerin yaşadığı sınav stresi optimal noktada (olması gereken düzeyde) tutulacaktır. Diploma puanının değerlendirmeye katılması, okulda yapılan sınavların da önemini artıracak ve öğrenci tüm derslere aynı ilgi ve gayreti gösterecektir. Okul dışı kurumlara olan bağımlılık azalacaktır. Ortaöğretime geçişte sürece dayalı ve objektif bir yerleştirme sistemi gelişecektir. Okul kültürü öğretmenin etkinliği bağlamında daha güçlü hâle gelecektir. Öğrencilerin yetenek ve ilgi alanlarının ortaöğrenime geçişte değerlendirilmesine imkân verilecektir. Okulda sunulan eğitim ve öğretim güçlendirilecek, daha anlamlı hâle gelecektir. Ergenlik döneminin coğrafi farklılıklar nedeniyle değişik yaş gruplarında yaşanması ve bu dönemde sınava giren öğrencilerin olumsuz etkilenmeleri, her sınıf ve yaş kademesinde değerlendirmenin yapılacak olması sebebiyle en az düzeye inecektir. Eğitim ve öğretimin sınav merkezli olmaktan çıkarak okul ve öğrenci merkezli olması sağlanacaktır. 6, 7 ve 8. sınıflarda yapılan sınavların herhangi birisinde çeşitli nedenlerle başarısız olan öğrencilere diğer sınavlar vasıtasıyla telafi imkânı verilecektir. Mesleki eğitime yönelmenin artırılacağı düşünülmektedir. Uygulama ÖSS'yi de olumlu yönde etkileyecektir.
KAYNAK
MEB Basın Açıklaması | |
|